Snurken: over de hulpmiddelen en je gedrag

Snurken kan leiden tot vermoeidheid en een mindere goede gezondheid. Ook je partner kan eronder lijden. Gelukkig zijn er diverse oplossingen om snurken tegen te gaan. Daarnaast kun je het snurken mogelijk verminderen door je gedrag aan te passen.

Snurken via de neus

De oorzaak van snurken kan een te nauwe of (deels) geblokkeerde neusingang zijn. De mogelijke oorzaken hiervan zijn: verkoudheid, hooikoorts of een afwijking van de neusholte (bijvoorbeeld een afwijkend neustussenschot).

Vaak kan een combinatie van hulpmiddelen het snurken via de neus tegengaan. Zo houdt een neusspreider bijvoorbeeld de neusvleugels uit elkaar, zodat het snurken kan afnemen. Zaken als hooikoorts en verkoudheid kun je met andere hulpmiddelen aanpakken. Denk aan een neusspray bij verkoudheid en hooikoortstabletten bij hooikoorts.

Snurken via de mond

Doordat de spieren in de mond tijdens het slapen ontspannen, kan de onderkaak en daarmee ook de tong naar achter zakken, waardoor de luchtweg deels geblokkeerd raakt en er het snurkgeluid ontstaat.

Dit kun je tegengaan door bijvoorbeeld een hoofd- of kinband te dragen die de mond tijdens het slapen gesloten houdt. Wat ook kan helpen, is om een hoofdkussen voor zijslapers te kopen. Als je op je zij slaapt zakt je tong immers minder snel naar achteren.

Een andere mogelijke oplossing zijn snurkbeugels. Dit zijn beugels die de onderkaak op hun plaats houden, waardoor het snurken wordt tegen gegaan.

Snurken en medische ingrepen

Het is natuurlijk mogelijk dat geen van de hulpmiddelen helpt. Een medische ingreep is dan, in overleg met je arts, mogelijk een oplossing die je wel verder helpt. Dat kan bijvoorbeeld nodig zijn als je vergrote amandelen hebt.

Snurken tegengaan door wijziging van het gedrag

Het consumeren van alcohol heeft een verslappend effect op de spieren. De keelspieren ontspannen hierdoor ook, waardoor het risico op snurken toeneemt. Ook het hebben van overgewicht bevordert het snurken. Rook je? Dan heb je ook een verhoogde kans om te snurken.

Kortom, door je gedrag aan te passen kun je het snurken mogelijk al verminderen. Probeer enkele maatregelen eens uit en kijk of het effect naar wens is. Aarzel daarnaast niet om naar de dokter toe te stappen als je veel hinder van het snurken ondervindt. Deze publicatie is in samenwerking met snurken.net geschreven.