3 februari 2023

Hormoon Geheim

De medische geheimen over hormonen

Kiezen voor EMDR

Het meemaken van een ongeluk kan heel erg vervelend zijn. Een verkeersongeluk kan bijvoorbeeld veel impact krijgen op jouw leven. Tijdens het ongeluk gaan er allemaal gevoelens door je heen en sommige kunnen ook blijven hangen. Na het ongeluk krijgen veel mensen last van een trauma. Mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, kunnen heel veel last krijgen. Ze kunnen bijvoorbeeld minder goed dagelijkse activiteiten uitvoeren en niet meer werken. Iedereen verwerkt het meemaken van een ernstig ongeluk op een andere manier. Gelukkig zijn er ook psychologen die jou kunnen helpen, zodat jij wel weer de dagelijkse activiteiten kunt oppakken. Dit doen ze met een EMDR therapie, maar wat is dit nu eigenlijk? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in, zodat je er alles over te weten komt.

Wat is EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing en het is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring. Dit kan bijvoorbeeld een ongeluk zijn, maar ook een geweldsmisdrijf. De eerste versie van EMDR werd in 1989 beschreven door een Amerikaanse psychologe. Deze versie is verder ontwikkeld en hier is natuurlijk de EMDR uitgekomen. Met EMDR kan een persoon geholpen worden en kan die persoon vaak weer zijn dagelijks activiteiten oppakken. Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar EMDR en de werkzaamheid. Uit deze onderzoeken blijkt dat het wel degelijk helpt en dat is maar goed ook. De meeste mensen kunnen naar drie tot vier sessies al normale activiteiten oppakken.

EMDR wordt vooral uitgevoerd door psychologen en vaak doet iedere psycholoog dit. Kijk daarom goed op het internet naar de verschillende psychologen en vergelijk deze goed met elkaar. Wil jij weten hoe EMDR precies werkt? Je kunt het hieronder allemaal lezen!

Hoe werkt EMDR?

Bij EMDR is het belangrijk dat de therapeut alles weet over jouw trauma. Daarom is het van belang dat jij het trauma weer tevoorschijn houdt. Hierbij denk je over de beelden, gedachten en gevoelens, zodat de therapeut dit allemaal weet. Deze informatie is heel erg belangrijk voor de psycholoog. Daarna vraagt de psycholoog opnieuw om de gebeurtenis naar voren te halen. Alleen nu maakt de psycholoog gebruik van afleidende bewegingen, zodat je ook aan iets anders kan denken. Hierdoor kan het zo zijn dat je minder nadenkt over de gebeurtenis en dat de herinnering een minder hoge emotionele lading krijgt.